Påskehilsen fra Menighedsrådet og Sognepræst Kim Klarlund Bach

Kære alle

Her i  påskeugen,  vil menighedsrådene og jeg  ønske jer alle en glædelig påske.

Men  det er sandelig ikke  en påske, som vi plejer, hvor vi  ellers glæder  os  til at fejre alle påskens gudstjenester i kirken,  – for  kirkedørene  er nu lukkede på grund af  Corona-epidemien, som har ramt os alle.

Vi er  mange der nu savner den normale  hverdag og højtidsdag i kirkelig regi – det,  at vi i det hele taget bare  kan samles og mødes  – også  i kirken og sammen  fejre påskens gudstjenester.

Jeg havde  glædet mig til at fejre Palmesøndag med junior konfirmandernes afslutning   i Skodborg kirke, hvor børnene medvirker i et flot påske spil, og hvor de  efterfølgende  får et diplom og en gave over i konfirmandhuset med overværelse af forældre og familie. Jeg havde glædet mig til at synge alle de smukke påske salmer og prædike påskens glædelige evangelium. Ikke mindst havde jeg  også set frem til i maj af skulle konfirmere Skodborg og Skraves dygtige  konfirmander. Men konfirmationerne er også ramt af Corona-restriktioner, og flyttet til senere nemlig d. 7.juni Skrave kirke og  den 14. juni i Skodborg kirke.    Men vi tror på,  at det i juni bliver lige så gode og festlige konfirmations dage.

Junior konfirmanderne skal heller ikke gå glip af at blive fejret, vi vil håbe på  også at kunne samles med dem torsdag d. 20. august, hvor de vil få deres diplom   og gave fra kirken.

I det alt sammen , hvor  så meget –    er stillet på ”stand by” er det godt vi har  evangeliet om    Opstandelse – påskemorgen.  For det er jo ikke kun livet efter døden  det handler om –    det er også livet nu. Det liv som leves på godt og ondt. Med og uden problemer, glæde og sorger. ja, alt, det som lyder så banalt, men som jo alligevel er vort liv.  Opstandelse – det er det liv, og det, at der i det liv kan være håb og ny mulighed.  Det er alt det, som vores poesi har de smukkeste billeder på:  Alt det brudte, der heles. Lys i skyggedale.  Det er forårssolen morgenrød. Den gule lilje i haven, – og på graven.  Opstandelse er de nye dage, og de nye muligheder, der hver dag rækkes os, også dér, hvor vi troede, at mørket var kommet for at blive.  Opstandelse er, når vi står op hver morgen, og når vi rejser os og går videre – også på trods.  Det er når vi hører ordene: “Frygt ikke!” ind i vores eget  mørke. Når Jesu ord: “Jeg er opstandelsen og livet” bliver levende virkelighed for os. Påskemorgen er budskabet om: Hvem er opstandelsen? Og svaret er i dag: Det er Gud, sådan som han har vist sig for os i hele Jesu liv. Som opstandelsens liv. Som bekæmpelse af døden, heling af det brudte, at splittelsen  ikke   får det sidste ord. For fremtiden er Guds – ligesom dagen i dag – og dagen i går. Og ind i hver eneste af vore dage – selv de mørke og fortvivlede lyder det til os, når Gud i sin enbårne søn Jesus Kristus siger:  “Jeg er opstandelsen og livet. Den, der tror på mig skal leve om han end dør.”Det er ord talt til os udefra – fra livets hersker. Fra opstandelsens Gud, –  og i de ord er Gud at finde.

O kristelighed

du skænker vort, hjerte hvad verden ej ved;

hvad svagt vi kun skimter, mens øjet er blåt,

det lever dog i os, det føler vi godt;

mit land, siger Herren, er Himmel og jord,

hvor kærlighed bor.  

Glædelig påske.

Kim Klarlund Bach

P.V.  Skodborg og Skrave menighedsråd